24 september 2021

De invloed van gebruikerservaring op ranking

2 min read

SEO staat voor Search Engine Optimization wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Beter gevonden worden in Google dus. Maar dit heeft in beginsel niets te maken met de gebruikerservaring van een webpagina, of wel? Wat de invloed is van gebruikerservaring op de ranking in zoekmachines lees je op deze pagina.

Optimaliseren voor zoekmachines

De eerste zoekmachines maakten gebruik van een algoritme met strakke regels. Er werd rekening gehouden met het aantal backlinks, keywords op de pagina en meta data om maar enkele meetpunten te noemen. Deze methode was eenvoudig om te manipuleren, door populaire zoektermen op de pagina te verwerken kwamen pagina’s bovendrijven die niet relevant waren voor bezoekers.

Optimaliseren voor mensen

Zoekalgoritmen zijn in de loop der jaren sterk verbeterd met een grote focus op de beleving van gebruikers. Enkele meetpunten waar rekening mee wordt gehouden zijn:

  • Hoeveel mensen een pagina bezoeken.
  • Aantal bezoekers die na de eerste link de website verlaten.
  • De tijd die mensen doorbrengen op een website.
  • Het aantal interacties op een website.
  • De laadsnelheid van de pagina.
  • Of er een mobiele weergave is.

Dit zijn allemaal meetpunten die van toepassing zijn op de gebruikerservaring. Daarmee is de mening van bezoekers over een website of webpagina een belangrijke SEO factor geworden. Daar komt nog bij dat zoekmachines nu ook synoniemen kunnen verwerken en de intentie van zoekers beter kunnen begrijpen.

Is website optimalisatie nog van belang in 2021?

Met standaard SEO regels kom je niet ver meer in 2021, het wordt steeds lastiger om met slimme code en ‘achterdeur’ trucs op nummer één in de zoekresultaten te komen. Daarom past DoubleSmart een holistische werkwijze toe waarbij alle aspecten van zoekmachine optimalisatie aan bod komen en waarbij de gebruikerservaring centraal staat. Dit is een positieve ontwikkeling want pagina’s die in de zoekresultaten verschijnen bieden daadwerkelijk een antwoord op de vraag. De focus is verschoven van kwantiteit naar kwaliteit en daar profiteert iedereen van.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *